Nederlandse consument wil meer klantbeleving

Klantbeleving website 3

Klant eenmaal in de winkel biedt kansen

Uit een onderzoek onder 2000 Nederlandse consumenten en 50 retailers – uitgevoerd door OnePoll in opdracht van Manhattan Associates – blijkt dat klanten steeds hogere eisen stellen aan klantbeleving, zeker in de fysieke winkel. De vier belangrijkste factoren die van invloed zijn op het keuzeproces:

1 Consistente klantbeleving
Consumenten verwachten een consistente en goede klantbeleving, of het nou in de winkel is of in de webshop. Van de Nederlandse consumenten hecht 72% waarde aan een consistente ervaring binnen alle kanalen van de winkel. Ruim de helft van de Nederlanders (55%) heeft weleens een inconsistente klantbeleving.

2 Goed geïnformeerde en hulpvaardige winkelmedewerkers
Het geven van productadvies is volgens 56% van de consumenten de belangrijkste taak van de winkelmedewerker (zie ook het volgende bericht). Winkelmedewerkers moeten niet alleen vriendelijk en behulpzaam zijn, consumenten verwachten ook deskundig advies. Volgens 60% van de retailers vervult de winkelmedewerker een belangrijke rol bij het geven van productaanbevelingen.

3 Volledig geïntegreerde verkoopkanalen
De afgelopen jaren is er veel gesproken over het fenomeen ‘showrooming’. De consument bezoekt de winkel om het product te bekijken en schaft vervolgens het product online aan. Maar uit het onderzoek blijkt dat de retailer veel kansen heeft om een product te verkopen als de consument eenmaal besloten heeft om de winkel te bezoeken. Het nabestellen van een product en vervolgens ophalen in de winkel of thuis laten bezorgen heeft de voorkeur van 26% van de consumenten. Slechts een klein percentage (18%) van de consumenten kiest ervoor om het product vervolgens zelf online aan te schaffen.

4 Snelle levering en aankoopzekerheid
De belangrijkste redenen voor de consument om te kopen in de fysieke winkel is het feit dat zij het product direct na aanschaf in handen hebben (47%). Ook het aanraken van het product is belangrijk (46%).

Bron: Shoppermarketingupdate.nl
2019-01-05T11:49:18+00:0002-05-2017|Nieuws|