De posters die zijn gemaakt door de Rijksoverheid in samenwerking met MKB Nederland en VNO-NCW zijn voor u in Mijn KBb gezet. U vindt verschillende varianten van deze poster, kies degene die het beste past bij uw situatie. U kunt ook uw eigen variant maken op basis van het Word-document dat we ook voor u hebben klaargezet. Het is dan wel van belang dat u zich houdt aan het protocol, zoals dat is opgesteld door de Rijksoverheid. Wij hebben u gisteren reeds over de inhoud hiervan bericht.

Het persbericht over verantwoord winkelen van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat in samenwerking met VNO-NCW en MKB Nederland vindt u hieronder:

Met een nieuw protocol voor winkeliers en hun klanten willen ondernemingsorganisaties en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat ervoor zorgen dat mensen zo verantwoord mogelijk hun aankopen kunnen doen en winkelmedewerkers op een veilige manier kunnen werken. De maatregelen in het protocol zijn bedoeld om besmettingen met het coronavirus te voorkomen en de gevolgen van het nieuwe virus te beperken.

In aanvulling op alle goede initiatieven die hiervoor in het land al worden genomen ondersteunt het protocol ondernemers om de regels op een eenduidige manier te communiceren. Daarnaast nemen winkeliers diverse sectorspecifieke maatregelen, zoals het invoeren van een deurbeleid. Het nieuwe protocol (met spelregels en de bijbehorende poster) wordt vanaf vandaag verspreid onder alle winkels in Nederland die open zijn. Belangrijkste regels voor klanten; winkel zoveel mogelijk alleen, pin/betaal mobiel, houd 1,5 meter afstand en volg de aanwijzingen op van de medewerkers.

De poster is gebaseerd op de RIVM-regels en wordt vanaf vandaag via alle brancheorganisaties verspreid onder alle winkels in Nederland om in de etalage en in de winkel op te hangen. Het bevat heldere instructies die gelden voor alle detailhandelsactiviteiten en voor alle klanten. De instructies moeten winkeliers helpen om klanten eenvoudig te kunnen aanspreken als ze de regels niet naleven. Andersom kunnen klanten winkeliers of andere klanten aanspreken op de regels.

Als er updates komen op deze afspraken worden die zo snel mogelijk gecommuniceerd.