De KBb is de afgelopen week bezig geweest om helderheid te krijgen over een aantal vragen rondom het afhaalloket. Om misverstanden te voorkomen citeren we hieronder de reactie van het ministerie van Economische Zaken op onze vragen:

Vraag KBb: Afhalen moet aan de deur. Moet de balie dan ook buiten? En de werknemer? 
Antwoord EZ: Het staat de winkelier vrij om zelf te beslissen hoe de afhaalbalie in te richten. Let wel: de consument mag de winkel niet betreden

Vraag Kbb: Klanten moeten een tijdslot krijgen. Hoe groot moet dat tijdslot zijn? Een uur? Een kwartier? En hoe moet dat worden vastgelegd?
Antwoord EZ: De winkelier bepaalt het tijdslot wanneer de bestelling af te halen is en hoe dit wordt vastgelegd. 

Vraag KBb: Waaraan moet de bevestiging voor het tijdslot voldoen?
Antwoord EZ: Tussen het bestellen van producten en het afhalen moet een tijdspanne van vier uur zitten. De manier van bevestigen van de bestelling is vormvrij en bepaalt de winkelier. Dat kan in de vorm van een sms, e-mail of iets anders. De klant dient te horen te krijgen op welk moment de bestelling kan worden afgehaald en waar verder rekening mee moet worden gehouden.

Vraag KBb: Zijn er regels voor het maximaal aantal mensen aan het loket of in een tijdslot?
Antwoord EZ: Bestellen en afhalen vindt plaats onder strikte voorwaarden. Zo wordt altijd 1,5 meter afstand gehouden onderling. Er wordt vooraf een afspraak gemaakt over het tijdstip van het afhalen van de bestelling. Door vooraf het afhaalmoment af te spreken, wordt drukte voorkomen.  Het is dus aan te raden om niet te veel mensen in de rij laten staan. Echter, wij hebben hier geen regels of informatie over kunnen vinden. Wij raden winkels aan om dit bij hun gemeente na te vragen, aangezien het belangrijk is hoe de publieke handhaving (boa’s) dit in de verschillende gemeentes zal aanpakken.

VraagKBb: Hoe dienen winkels met  een post- en pakketbalie die open is voor het afhalen en versturen van pakjes, en het kopen van postzegels omgaan met het afhaalloket?
Antwoord EZ: Als er sprake is van samenloop (reparatie/onderhoud én een postpakket afhalen of brengen bij de winkel) dan mogen klanten de winkel wel betreden voor deze service, echter niet voor de verkoop van de winkelproducten. Verkoop moet dan buiten, maar de andere service mag binnen. Het advies is hierbij om dan zoveel mogelijk aan de deur te regelen. Als dat niet kan, moet er binnen met een afbakening/looproute gewerkt worden conform het Afsprakenkader.’

In aanvulling op bovenstaande antwoorden geeft het ministerie onderstaande nog mee:

Retourneren
Retourneren kan volgens de voorwaarden van de winkelier per post. Retour brengen naar de winkel is niet mogelijk. Als een product is besteld en afgehaald en de klant wil het retourneren, dan kan dat. Er is een wettelijke bedenktijd van 14 dagen om het per post terug te sturen en geld terug te krijgen. De winkelier geeft aan hoe retourneren mogelijk is.

Mogen alle producten worden afgehaald?
Voor het bestellen en afhalen van producten bij winkels geldt geen ondergrens of bovengrens van prijs. Het is aan de winkelier zelf om te kiezen welke producten (met welke prijsklasse) er wordt aangeboden via het systeem Bestellen en ophalen.

Afrekenen 
Afrekenen kan zowel vooraf als achteraf of bij het ophalen. Als bij het ophalen wordt betaald, is het dringend advies om contactloos te betalen. Contant betalen is ook mogelijk.

Vanuit het ministerie wordt u aangeraden contact op te nemen met de gemeente om te informeren naar hun eventuele uitwerkingen en regels. Het is mogelijk dat deze per gemeente verschillen.